Statut Stowarzyszenia Terapeutów Traumy Relacyjnej

Rozdział I. Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie Terapeutów Traumy Relacyjnej, zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie Ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.

§ 2

Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Wrocław.

§ 3

  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Dla realizacji celów statutowych stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.

§ 4

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.

§ 5

Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.

§ 6

Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników oraz powoływać biura.

Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji

§ 7

Celem Stowarzyszenia jest:

  1. Zrzeszanie specjalistów z różnych dziedzin psychoterapii zainteresowanych specyficznie tematyką traumy kompleksowej (C-PTSD) i traumy relacyjnej
  2. Wspieranie praktyków: psychologów i psychoterapeutów pracujących z osobami dorosłymi, z młodzieżą lub dziećmi w rozwijaniu kompetencji, aby mogli skutecznie pomagać klientom w procesie zdrowienia.

§ 8

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. Rozwój zawodowy, edukację oraz wymianę doświadczeń między specjalistami.
  2. Organizację szkoleń, warsztatów i superwizji prowadzonych przez uznanych ekspertów w dziedzinie traumy kompleksowej i relacyjnej a także konferencji, które są okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń oraz nawiązywania współpracy między specjalistami.
  3. Działanie na rzecz podnoszenia świadomości społecznej na temat traumy kompleksowej i relacyjnej.

Rozdział III. Członkowie Stowarzyszenia

§ 9

  1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
  2. Stowarzyszenie posiada członków:
    a. zwyczajnych,
    b. wspierających,
    c. honorowych.

§ 10

  1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która złoży pisemną deklarację i rekomendację trzech członków Stowarzyszenia, w tym członka zarządu.
  2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.

§ 11

  1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna, która zadeklaruje na piśmie pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
  2. Członkiem wspierającym zostaje się na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia pisemnej deklaracji

§ 12

  1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność Stowarzyszenia lub rozwój dziedziny, którą zajmuje się Stowarzyszenie.
  2. Członkiem honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu albo co najmniej 5 członków Stowarzyszenia.

§ 13

Członkowie zwyczajni mają prawo do:

  • biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
  • korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
  • udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
  • zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.

§ 14

Członkowie zwyczajni mają obowiązek:

  • brania udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów,
  • uczestniczenia w walnych zebraniach członków,
  • przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
  • regularnego opłacania składek.

§ 15

  1. Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia.
  2. Członkowie wspierający mają obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, w tym regularnego opłacania składek i przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
  3. Członkowie honorowi są zobowiązani do przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia. Są zwolnieni ze składek członkowskich.
  4. Członkowie wspierający i honorowi nie mają prawa dostępu do dokumentów finansowych stowarzyszenia, w tym do sprawozdań finansowych, chyba że Zarząd zdecyduje inaczej.

§ 16

  1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
    • dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu,
    • śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
    • utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
    • wykluczenia przez Zarząd:
      • z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez pół roku,
      • z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia,
      • ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia przez pół roku.
  2. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.

Rozdział IV. Władze Stowarzyszenia

§ 17

Władzami Stowarzyszenia są:

a. Walne Zebranie Członków,
b. Zarząd,
c. Komisja Rewizyjna.

§ 18

  1. Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Walne Zebranie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
  2. W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.

§ 19

Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.

§ 20

Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 3 lat.

Walne Zebranie Członków

§ 21

  1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
  2. Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
  3. Zwyczajne Walne Zebrania zwołuje Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze, i co trzy lata, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania Walnego Zebrania Członków.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
    • z własnej inicjatywy,
    • na żądanie członków Komisji Rewizyjnej,
    • na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
  5. Nadzwyczajne Walne Zebranie może też zwołać Komisja Rewizyjna w przypadku bezczynności Zarządu.
  6. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane
  7. Walne Zebranie Członków może odbywać się w formie zdalnej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających jednoczesne porozumiewanie się wszystkich uczestników oraz przeprowadzanie głosowań.
  8. W przypadku zebrania w formie zdalnej, uczestnicy korzystają z wyznaczonej platformy internetowej, a szczegóły techniczne dotyczące udziału w zebraniu są przesyłane członkom najpóźniej 7 dni przed terminem zebrania.
  9. Zebrania zdalne są równoważne zebraniom odbywającym się w sposób tradycyjny, pod warunkiem zapewnienia odpowiednich mechanizmów głosowania i potwierdzenia obecności uczestników.

§ 22

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

  • określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
  • uchwalanie zmian statutu,
  • wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
  • udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
  • rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania finansowego i merytorycznego oraz sprawozdań władz Stowarzyszenia,
  • rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
  • podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
  • podejmowanie uchwał w sprawie nadania członkostwa honorowego.

Zarząd

§ 23

  1. Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, a także reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
  2. Zarząd składa się z 2 osób, w tym prezesa wybieranego na pierwszym posiedzeniu zarządu.
  3. Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za pełnione funkcje.
  4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.

§ 24

Do kompetencji Zarządu należy:

  • kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
  • realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
  • zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
  • planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
  • reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
  • przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
  • zwoływanie Walnego Zebrania,
  • ustalanie wysokości składek członkowskich.

Komisja Rewizyjna

§ 25

  1. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 2 osób w tym przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu komisji.
  3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.

§ 26

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  • kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
  • ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
  • składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia,
  • wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
  • wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu,
  • wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
  • zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania walnego zebrania członków przez zarząd w określonym terminie.

Rozdział V. Majątek i gospodarka finansowa

§ 27

  1. Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
    • składki członkowskie,
    • darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej,
    • dotacje, subwencje, udziały, lokaty,
    • dochody z majątku stowarzyszenia, dochody z własnej działalności.

Działalność gospodarcza Stowarzyszenia

§ 28

  1. Stowarzyszenie Terapeutów Traumy Relacyjnej prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wspierającym realizację jego celów statutowych.
  2. Przedmiotem działalności gospodarczej Stowarzyszenia są:
    • 85.59.B – Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
    • 82.30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów.
  3. Działalność gospodarcza Stowarzyszenia podlega przepisom prawa, w szczególności dotyczącym rachunkowości i sprawozdawczości finansowej organizacji pozarządowych.
  4. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
  5. Rok rozrachunkowy Stowarzyszenia trwa od 1 stycznia do 31 grudnia.

Sposób reprezentacji

§ 29

Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest każdy z członków zarządu samodzielnie lub osoby posiadające pisemne pełnomocnictwo wszystkich członków zarządu.

Rozdział VI. Postanowienia końcowe

§ 30

Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

§ 31

  1. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków wybiera likwidatora oraz określa przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.